Trädgårdsdrömmar

Idag startar jag min trädgårdsdagbok. Här ska jag samla mina idéer och funderingar, göra upp planer och berätta om trädgårdförvandlingen som sker under en sommar.

Jag startar dagboken från fåtöljen hemma i stan. Resan till södra Dalarna där min trädgård håller på att vakna till liv blev inställd när bilen krånglade. Kvar i stan alltså.

Trädgårdsdrömmar underlättas av fina böcker, som den här.

Men det går ju att drömma trädgård också. Till min hjälp har jag den bok jag köpte igår – Den svenska trädgården, av Dan och Ann-Christine Rosenholm. Den innehåller många fantastiska bilder från svenska trädgårdar från Skåne till Lappland. Mycket inspirerande.

Min egen trädgård har någon annan startat. Den fanns där i ett slummer när vi köpte huset på landet för två år sedan. Första året ägnade vi mest åt att titta på våra växter, på rabatternas form, på dammarna och alla djuren som befolkar dammarna. Och så klippte vi gräset om och om igen. Nu har vi lärt känna vår trädgård lite bättre och kommit underfund med vad vi själva vill och tror att vi orkar hantera. Det ska ju vara roligt i trädgården, inte en börda.

Nu ska jag planera för några nyheter. Ett kryddland vill jag ha, i liten behändig skala. Det får nog bli några pallkragar, eller kanske ett cirkelformat land. Mycket timjan vill jag ha och rosmarin. Pepparmynta har jag i en egen kruka för den är så livskraftig och vägrar hålla sig på sin egen kant. Månadssmultron är också nödvändigt.

Leave a Reply

