Full fart i täppan

Det växer så det knakar. Och jag far fram med spade, sekatör och skottkärra. Det finns alltid mycket att göra om man har lust. En långhelg på landet var precis vad jag behövde. Men jag har inte latat mig. Istället har jag klippt bort en massa döda grenar på alla möjliga buskar. Jag har också planterat en ros – New Dawn och flyttat lite myskmadra till rosrabatten som ligger pecis vid entrén. Det blir nog fint när det tar sig lite mer.

Jag och lilla M har också satt några fröer så vi hoppas på en bra skörd av ärtor, zucchini och pumpa.

Jag har planterat familjens nya plommonträd. Det blev ett Czar – blå pommon som mognar tidig. Trädet lär vara ordentligt tåligt.

En ny stjärnflocka har också fått flytta in i rabatten. Och i kryddlandet bor numera ännu en citrontimjan och en fin basilika. Chokladmyntan får dock bo i en kruka istället för min erfarenhetr är att de tar för sig väl mycket av utrymnmet om man ger den chansen i rabatten. Ms och mina ringblommor och börjat titta upp.

Sist men absolut inte minst har jag grävt upp en “rabatt” med fruktansvärda mängder brännässlor. Dit flyttade jag lite lupiner från ett annat hörn och en rödpladig växt som ser ut lite som rabarber. Sen ska jag sätta vinbär och krusbär i min nya nässelfria hörna. Det blir fint till humlen som bildar en vägg för rabatten.

Jajustdet. Det tristaste av allt i trädgården – gräsklippningen är också avklarad. Och en hel del maskrosor har fått säga adjö. Maken har också jobbat i trädgården – han har fått fart på stora dammens pump. Vattnet ser redan finare ut.

Så var det det där med att njuta av sin trädgård också. Att bara vara. Och även det har vi hunnit med. Ingenstans är kaffet så gott som i vår lilla trädgårdshörna. Och ett svalt glas vitt intages med fördel vid kryddträdlandet där man får njuta av dofter och humlesurr.

Leave a Reply

