Boktips för trädgård i vitt

Jag har just läst ut Drömmen om en vit trädgård av Carina Bergius. Det verkar vara en av säsongens “måsteböcker” för trädgårdsälskare. Jag lånade boken på Hedemoras fina stadsbibliotek.

Jag drömmer själv inte om att ha en helvit trädgård. Tvärt om: Jag älskar blommor med många och gärna starka färger. Men onekiligen är de trädgårdar som visas i boken mycket vackra. Jag uppskattar också de vita inslagen i min egen trädgård. Just nu blommar vidjehotensian och den är fantastisk. Egentligen skulle jag helst vilja ha den i ett lite mörkare hörn så satt blommorna verkligen fick komma till sin rätt. Men den är fin där den står mitt på gräsmattan också.

Vacker bok för dig som gillar vitt

Boken är i alla fall läsvärd, mest för sina fina bilder och för ett och annat fiffigt tips. Den som gillar den shabby chica- stilen eller franska lantstilen blir nog överförtjust. Jag blir dock inte helt exalterad över de nymålat vita och ändå avskavda möblerna. Men rosorna däremot, de älskar jag! I boken finns vackra rosor.

Leave a Reply

