Hildasholm, Stora Hyttenäs, stjärnsund…

De vackra namnen i rubriken har – tillsammans med Linnés bröllopsstuga, Carl Larsson-gården. Källslätten och Karlfedtsgården – det gemensamt att de alla ligger i Dalarna och har vackra trädgårdar. Om detta, och andra platser i “mitt” landsskap har jag läst om i den fina boken Trädgårdar i Dalarna – Till nytta och nöje genom tre sekler, av Inger Berglund. Jag fick boken i födelsedagspresent av träffsäkra arbetskamratet.

Nu smider jag planer för sommarens trädgårdsutflykter. Fler av trädgårdarna ligger bara några få mil från min egen trädgård, så det finns alla möjligheter att förverkliga planerna. Några har jag sett förr, t ex Carl Larsson-gården och Stora Hyttenäs samt Hildasholm. Andra återstår att upptäcka.

 

Leave a Reply

